Skill Hunting hittar de bästa cheferna och specialisterna!

Mina kunder är oftast teknikbolag i södra Sverige. De här bolagen söker en kunnig och erfaren partner som kan utmana dem och leverera mervärden i hela processen. De tar del av mitt nischade nätverk som jag byggt under 13 års tid. 

I mina uppdrag flyger jag i bland under radarn. Mina uppdrag syns inte alltid utåt. De jag lägger ut hittar du under "lediga tjänster".


Passiva och aktiva kandidater - hur agerar de?

Människor besöker eller prenumererar på uppdateringar från LinkedIn och jobboards som Indeed eller Blocket Jobb . Det gör även passiva kandidater, till skillnad från vad många experter säger. Dessa passiva kandidater reagerar också på annonser. Men bara om de gillar vad de läser. Om de gör det, tar några av dem kontakt. Om de inte gör det, minns de ändå avsändaren och budskapet. MEN bara om annonsen sticker ut! 



Sociala media

Närvaro i sociala medier är allt idag. För att annonsera tjänster men även som plattform för marknadsföring och försäljning. Därför lägger jag gärna ut bild och text om de kunder jag arbetar för och berättar på ett personligt sätt vad som händer där. Det som läggs ut skall skapa interaktion och bygga engagemang hos målgruppen. Detta syns och uppskattas lika mycket som en jobbannons. Jag använder mest LinkedIn  och Instagram

Apropå annonser. Varför ser de alltid så sjukt tråkiga ut? Är det inte krig om talangerna? Den här enkla formeln kan förklara sammanhanget: 


Engagerad annons = Engagerad arbetsgivare


Om du bryr dig om din målgrupp så lägger du tid på din annons, på att beskriva ditt företag och vad det kan erbjuda. Långa kravlistor är historia! Skriv annonser som berör och som skapar uppmärksamhet! Titta gärna på exempel här och på min LinkedIn-profil.


Process

Jag har skrivit flera inlägg på bl.a. LinkedIn om en grundlig process kan se ut. Några ”dos and don’ts”, utöver de självklara delarna i processen, kan dock vara värda att nämna här:

  • Analys av företag (kort och lång sikt)
  • Analys av rekryterande chef och team
  • Utmana ensidigt fokus på superkandidaten
  • Undvik första urval på CV/tidigare meriter
  • Undvik okritiskt fokus på ”personlighetstester”

Med dagens teknik blir det lättare och lättare att "sourca" kandidater på nätet. Utöver en bra searchmetodik bör fokus ligga på en gedigen process samt att få talangerna till förhandlingsbordet. 

Välkommen att ta kontakt via sociala medier, mejl eller telefon för en pratstund!